“קוד 8” – סקירת סרט

במרץ 2016 השחקנים והבני דודים סטיבן ורובי אמל (המוכרים בעיקר מהסדרות “החץ” ו”הפלאש”) הכריזו על פרויקט מימון-המונים עבור הפקת סרט עצמאי שנקרא “קוד 8”. הפרויקט הציג כטיזר סרט קצר של 10 דקות המראה את הפוטנציאל לסרט המלא ותוך 48 שעות בלבד הם הצליחו לגייס את הסכום הראשוני של 200 אלף דולר.

האמלים אמרו שהיה חשוב להם להפיק את הסרט בשיתוף עם קהל המעריצים כדי לשמור על כל הזכויות היצירתיות של הסרט מבלי להתפשר מול האולפנים ולאפשר להם לעבוד ביחד בתנאים שלהם כמו שהם תמיד רצו. הפרויקט הסתיים בהצלחה חודש אחרי עם גיוס של כ2 וחצי מיליון דולר בתמיכה של כמעט 31 אלף משתתפים. בסוף 2019 ההפקה שיתפה שגיוס נוסף של כספים נערך כדי לכסות את העלויות לשיחרור הסרט בDVD והסתיים בסכום של 3.4 מיליון דולר.

סיפור המסגרת של “קוד 8” מציג מציאות מקבילה בה כ4% מאוכלוסיית העולם נולדת עם כוחות מיוחדים אך במקום להפוך לגיבורי-על או לשמור על זהותם סודית, רובם חיים מתחת לקו העוני, מתקשים למצוא עבודות הגונות, לא מורשים להשתמש בכוחות שלהם בפומבי, מתדרדרים לחיי פשע ונרדפים בצורה ברוטאלית וצבאית על ידי המשטרה.

בסרט הקצר קונור ריד (רובי אמל) לוקח עבודות שיפוץ מזדמנות כדי לתמוך באחיו הקטן וסבתא שלהם יחד עם חברו הטוב פרדי ברקו (אהרון אברהמס) והשניים מסתבכים עם המשטרה כשאחד הבוסים מסרב לשלם להם את הסכום המלא שסוכם. בהתאם לנרטיב של הסיפור, המשטרה מגיבה בצורה לא פרופורציונלית והחבר שלו נהרג מה שמביא להתפרצות הכוחות של קונור.

בשל חיבתי הרבה לבני דודים אמל ולז’אנר כוחות-העל בפרט, עקבתי אחרי הפקת הסרט עוד משלב הגיוס ב2016. ההפקה נתקלה בלא מעט עיכובים ולקח הרבה יותר זמן מהצפוי לשחרר את הסרט ויש שיגידו שהעיכוב הביא עימו יתרונות וחסרונות. היתרון הברור הוא שהסרט יצא בדיוק בתקופה בה כל העולם תקוע בבית, משועמם וצמוד לנטפליקס – כך שאחוזי הצפייה הגבוהים של הסרט בהחלט קשורים למצב בו אנחנו חיים כרגע והצורך שלנו לצרוך תוכן חדש ובכמויות. החסרון הוא שכגודל הציפיות, גודל האכזבות, וסרט עם בילד-אפ של 4 שנים מביא עימו לא מעט ציפיות ועבורי לפחות הוא לא עמד בהן.

תודות לקורונה (או בגלל ההפצה הצנועה של הסרט בבתי קולנוע מועטים בארה”ב בסוף דצמבר 2019) “קוד 8” שוחרר השבוע ל”נטפליקס” וכרגע נמצא במקום ראשון ברשימת הסרטים הנצפים ביותר של ענקית הסטרימינג (הוא גם זמין לצפייה בApple TV).

בסרט המלא העלילה הופכת ליותר מורכבת כאשר במקביל לאנטי החברתי נגד אנשים בעלי כוחות והאיסור עליהם להשתמש בכוחות שלהם ישנה רשת מחרתית של פושעים המייצרים סם-על ממכר במיוחד באמצעות נוזל חוט-השדרה של אותם “מועצמים” שהופך למטרה העיקרית של המשטרה וכוחותיה.

כידוע, האומנות מחקה את המציאות (וההפך) והדיון של האם האנשים שגופם מנוצל הם קורבנות או פושעים בעצמם עובר לקדמת הבמה. המטאפורה כאן ברורה ובהתאם גם הדיעה של יוצרי הסרט, תעשייה שפועלת בצורה בלתי חוקית על גבם של אנשים נואשים או כאלו שנלקחה מהם זכות הבחירה, לא צריכה להתקיים, אך המערכת החוקית אינה צריכה להעניש גם את הקורבנות על העבירה על החוק.

כמו כולם, גם אני רציתי לראות את רובי וסטיבן עובדים ביחד וחולקים דיאלוגים (מה שלצערי לא קרה ב”החץ”/”הפלאש”) וכמובן שסרט שמתעסק באנשים עם כוחות-על זה הלחם והחמאה של בני המשפחה הזאת, אך לצערי התוצר הסופי הוא מישמאש של אינספור סרטים/סדרות אחרים בלי שום ייחוד משלו. את “מדינת המשטרה” נגד “מועצמים” ראינו כבר ב”אקס-מן” וגם לאחרונה בסדרת ה”ספין-אוף” The Gifted, את הרעיון של סם-על מחתרתי המיוצר על גבם של אותם מועצמים ראינו גם ב”הפלאש” וגם ב”ברק שחור”.

סיפור המקור של קונור עבר שינוי קל ובמקום אח קטן וסבתא הוא חי עם אימו חולת הסרטן לבד (קארי מאצ’ט). כשהחובות עולים על גדותיהם ומצבה של אימו מחמיר, קונור מסכים לקחת עבודות מפוקפקות עם הכנופיה של גארט (סטיבן אמל) שעובדים תחת הפושע מרקוס סאטקליף (גרג ברייק) והסרט לוקח פנייה חדה לכיוון סרט שודים. בין לבין גארט מלמד את קונור איך להשתמש בכוחות שלו בשיא הפוטנציאל ההרסני שלהם, קונור יוצר חיבור ספק אפלטוני מגונן ספק רומנטי משעמם עם ניה (קיילה קיין) הילרית נרקומנית שעובדת תחת סאטקליף והשמיים מלאים ברחפנים משטרתיים שיגרמו גם לאזרחים הפשוטים להרגיש פאניקה תמידית.

השחקן אהרון אברהמס שהופיע בסרט הקצר מלוהק מחדש לתפקיד של דיוויס, שוטר ששונא אנשים עם כוחות המנסה להפליל את קונור כדי להגיע לסאטקליף ואת השותף שלו פארק (שגם הופיע בסרט הקצר) מגלם השחקן סאנג קנג (המוכר מהסרטים של “מהיר ועצבני”) המפגין יותר סימפטיה והבנה כלפי אוכלוסיית “המועצמים”. השניים משחקים באופן קבוע על הקו של שוטר טוב/שוטר רע וממצים כל קלישאה שקיימת בספר.

זה לא שיש לי מילה רעה לומר נגד השחקנים, כי באמת שאין לי, הם כולם עשו עבודה טובה. גם אין לי מילה רעה נגד האפקטים המיוחדים שהיו מאוד משכנעים וברמה הוליוודית גבוהה. מבחינה הפקתית כולם עשו הכל כמו שצריך. הבעיה היחידה והעיקרית עבורי היא הסיפור.הוא לא מחזיק מים, הוא צפוי, הוא לא מחדש, הוא מלא בקלישאות לעוסות למוות, הוא נסגר בצורה לא מספקת והוא פשוט לא מספיק טוב.

אם אמליץ לכם לצפות בסרט זה רק אם לא ראיתם יותר מדי סרטים אחרים בסגנון ועבורכם זאת תהיה חוויה חדשה נטולת דעות קדומות ואם אתם חובבי הז’אנר, כמוני, הצפייה בסרט תהיה רק כדי להצדיק את העבודה הקשה של כל המעורבים בהפקה ולקוות ששיתוף הפעולה הבא שלהם יהיה מוצלח יותר.

ציון סופי: 6 – לצפייה לחצו כאן.

 

אהבתם? שתפו.

עוד בנושא