משחקי הכס: עונה 8 פרק 4 – סקירה וביקורת

החורף נגמר והוא הביא איתו את הניתוח של הפרק הרביעי בעונה השמינית (והאחרונה) של “משחקי הכס”.

כיוון שהרשת אפלה ומלאת ספויילרים זה הזמן להזכיר לכם שהניתוחים שלי כוללים כל מידע שהצלחתי לזכור מהצפייה בפרק ולכן…. מלא ספויילרים!

עדיין כאן?

אחלה!

אז בואו נתחיל!

בואו נתחיל עם כל ה FEELS, כשדאני נפרדת מג’ורה, סאנסה נפרדת מת’יאון (ומעניקה לו את סמל בית הסטארקס), שגוסט עומד פצוע לצד המעטים ששרדו ומול האלפים שמתו, בהלוויה מרגשת בה אנחנו נפרדים מאד, בריק וליאנה.

Valar morghulis

סצנת הסעודה החלה בשקט והרהורים ואת האוקוורדנס שוברת דאנריז כשהיא קוראת לגאנדרי. בהתחלה נראה שהיא מתכוונת להביך אותו מול החדר על כך שאביו ניסה להרוג אותה ויצא למלחמה מול כל המשפחה שלה אבל במקום זה היא מחליטה על צעד אסטרטגי בו היא מכריזה עליו כבארת’יאון רישמי והיורש חוקי של סטורמאנד – לורד גאנדרי. ההכרזה המשמחת הפכה  את הסעודה לחגיגה ואפשרה לאנשים להתחיל לשתות ולהשתחרר, אחרי הכל, כמו שההאונד אמר, האחרים מתים, הם לא.

אני חייבת לתת מחמאה לבמאי הפרק, דייוויד נאטר, על הצורה בה סצנות החגיגה צולמו, כך שהשחקנים חולקו למספר קבוצות ואפשרו לכולם לתת מבטים צדדים מלאי משמעות לאחרים (סאנסה לדאני, דאני לג’ון, ואריז לדאני, דאני לג’יימי וטיריון וכו).

משחק השתייה של טיריון, ג’יימי, בריאן ופודריק היה כייף ומשעשע לצפייה, ונתן אתנחתא קומית באווירה מתוחה עד שטיריון החליט להביך את בריאן עם ההצהרה לגבי זה שהיא בתולה אבל זה איפשר ליצירת הרגע המעולה בו בריאן עוזבת את החדר, טורמונד בא ללכת אחריה, אבל ג’יימי חוסם את לו את הדרך והולך אחריה במקומו. לא יכולתי לדמיין את הסצנה הזאת עשויה יותר טוב.

הסצינה השנויה במחלוקת בפרק שייכת לסאנסה וההאונד, כאשר מספר אושיות הוליוודיות התלוננו על ההתייחסות אל סאנסה והחוויות שלה בצורה חסרת כבוד וחסרת רגישות וזה למה:

סאנסה התיישבה לייד ההאונד בניסיון לנהל איתו שיחה, הוא מצדיו ניסה להבריח אותה עם כמה גסויות אבל היא הסתתכלה עליו באדישות ולא התרגשה.  הוא ציין בפניה שפעם היא לא יכלה להסתכל עליו, והיא אמרה שהיא ראתה מאז דברים הרבה יותר גרועים ממנו. הוא ניסה לנער אותה שוב שהוא אמר לה שהוא שמע שאילפו אותה בקשיחות והיא ללא רגש אמרה שהוא קיבל את מה שהגיע לו (ע”ע רמזי). כשהוא שאל איך היא החזירה לו, היא חייכה ואמרה כלבי ציד. הוא בתגובה אמר: “השתנת ציפור קטנה, כל זה לא היה קורה אם היית עוזבת את מעלה המלך איתי. לא ליטל פינגר, לא רמזי, לא כלום.”,  סאנסה ברגישות מחזיקה לו את היד ואומרת בתשובה: “ללא ליטל פינגר, רמזי וכל השאר הייתי נשארת ציפור קטנה כל חיי”.

הסצנה קיבלה לא מעט ביקורת על כך שהיא כביכול מתייחסת לאונס כחוויה מחזקת ושדמויות נשיות יכולות להפוך להיות חזקות גם מבלי לעבור התעללות פיזית ומינית,  אך אני אומרת שזאת לא הדרך הנכונה להסתכל על כך בכלל: סאנסה לא יכולה לשנות את מה שקרה לה והיא יודעת שאין טעם לשבת ולחשוב על מה שאולי היה יכול לקרות. במקום זה היא לקחה שליטה על החיים שלה, היא נקמה בכל מי שפגע בה והפכה לאישה חזקה שלא מתנצלת על מה שעבר עליה, אלא מכירה בזה וממשיכה הלאה. סאנסה לא בחרה להאנס, להמכר ולעבור התעללות – אבל היא כן בחרה לצאת מזה שורדת חזקה וזה מה שמשנה בסופו של דבר.

גאנדרי מחפש את אריה כדי לחגוג את מעמדו החדש ומוצא אותה יורה חצים בחוץ. הוא מספר לה שהוא הפך ללורד ובמחווה מקסימה הוא אומר לה שהוא אוהב אותה ושבלעדיה שום דבר לא שווה, ומציע לה נישואים ולהפוך לליידי של סטורמאנד לצידו. אבל כפי שאריה אמרה לו, היא לא קורצה מחומר הליידי, היא מעולם לא היתה ויש לה דרך אחרת בחיים. ועל זה נאמר, מסכן גאנדרי, עכשיו הוא באמת הבן של אבא שלו, בחורה ממשפחת סטארק שברה לו את הלב.

יש שיגידו שאת הסצנה הבאה כתבו נערות בנות 16 בפאנפיק של טאמבלר, אבל לראות את ג’יימי מפלרטט בחוסר ודאות עם בריאן היה נפלא. בריאן היא לא סרסיי והוא לא יודע איך לדבר איתה, איך לפלרטט איתה, איך להתחיל איתה, אז הוא מתנהג כמו אידיוט, מקטר על הצפון, על זה שקר ואחר כך חם, מקנא בטורמונד, מתחיל להתפשט, ממשיך לשתות וכל זה כי אין לו אומץ להגיד מה הוא באמת מרגיש. לא ג’יימי, אף פעם לא שכבתי עם אביר זה לא משפט התחלה לגיטימי…. אבל היי, זה עבד לו, כי בסופו של דבר הם התאחדו בסצנת סקס קרינג’ית ומצונזרת (זוכרים את הימים שהיינו רואים עירום חסר פואנטה בכל פרק?).

מזוג לא הגיוני אחד לאחר, דאני הולכת לחדר של ג’ון, מספרת לו שג’ורה אהב אותה אבל היא לא יכלה לאהוב אותו בחזרה, לא כמו שהוא רצה, לא כמו שהיא אוהבת אותו ובהיסוס היא שואלת אותו אם זה בסדר… ג’ון מושך את דאני אליו בחיבה ומנשק אותה בכל הכוח אבל מפסיק בפתאומיות (סביר להניח שנזכר בקשר המשפחתי). הנואשות של דאני היתה מאוד חזקה, היא מצטערת שג’ון סיפר לה את האמת, עכשיו היא רק רואה כמה אנשים מסתכלים על ג’ון בההערצה, כמה שהם לא מקבלים אותה בצפון והיא מפחדת שאם הם ידעו את האמת הם ירצו אותו על הכס. זה לא משנה שג’ון לא רוצה את הכס, זה לא משנה שהוא נשבע לה אמונים. היא מתחננת בפניו שלא יספר לאף אחד את האמת, שלא יספר למשפחה שלו, שהם ימשיכו לחיות כאילו כלום לא קרה, אבל הוא לא מוכן לשמור על הסוד מאריה וסאנסה והיא מדגישה בפניו שאם הן ידעו הם בחיים לא יקבלו אותה כמלכה (מה שנכון נכון).

באמת שריחמתי על דאני, היא עבדה כל כך הרבה זמן כדי להגיע אל הכס, כדי להיות המלכה ואז היא מתאהבת בבחור שמתגלה כהאחיין המאוד כריזמטי שלה ואהוב הצפון והיא רואה את החלום שלה מתמוסס מול עיניה. כל מה שהיא עברה פתאום נראה לשוווא.

חלקים שיכולנו להסתדר בלעדיהם הם הפגישות הטקטיות בהכנה למלחמה, במיוחד שכל תכנון שאיי פעם נעשה עם דאנריז לא יצא לפועל כפי שהוא היה אמור להיות וזה דיי מעייף לראות את ההתנגחויות בחדר המלחמה. מצד שני כשסאנסה מבקשת מדאנריז לחכות עם המתקפה על מעלה המלך היא מציינת שהמעטים שנשארו מצבא הצפון מותשים ופצועים (ובתכלס לא באמת רוצים להילחם נגד הצבא של סרסיי) היא מסתכלת על דברים בצורה חכמה, חיילים מותשים לא יעשו עבודה טובה בקרב, אבל ג’ון שלא רוצה לעצבן את דאנריז אפילו יותר מתעלם מהבקשה של סאנסה ומסכים ללכת לקרב מיידית. אין לי ספק אפילו שנראה את התוצאה של ההחלטה המוטעת הזאת כבר בפרק הבא.

הרצון של ג’ון לא לעצבן את דאנריז הצליח לעצבן את סאנסה ואריה שממש לא סומכות על המלכה החדשה ומנסות בכל הזדמנות לחתור תחתיה, אבל הפעם האחיות סטארק מנסות לשכנע את ג’ון שהוא צריך לצדד בהן, במשפחה שלו. זה כמובן מהווה טריגר עבורו, שללא ספק מסתובב כמה ימים כמו בלון שעומד להתפוצץ ובסופו של דבר הוא נשבר, משביע את אריה וסאנסה לסודיות ומבקש מבראן שיספר להן את האמת לגבי זהותו האמיתית.

יש לציין את החשיבות של המפגש בין ההאונד לאריה כששניהם רכובים על סוסים ועוזבים את וינטרפל לסיים עניינים לא סגורים במעלה המלך. ההאונד סביר להניח ימות בניסיון להרוג את ההר ואריה מחפשת לסגור את הרשימה שלה עם סרסיי. שניהם לא מתכננים לחזור בחיים ועל כן יש הרבה מתח באוויר.

עוד מקום בו יש הרבה מתח באוויר הוא בין טיריון לסאנסה, שמערכת היחסים שלהם התפתחה הכי הרבה במהלך העונות. יש בניהם המון ההערכה הדדית. סאנסה לא מצליחה להבין למה טיריון עומד מאחורי דאנריז בכזאת חריפות ובסופו של דבר היא נשברת ומגלה לו את הסוד של ג’ון. אם נד סטארק היה יודע מה היא עשתה הוא היה מאוד מתעצבן. סוד שהוא שמר במשך 18 שנה ולקח איתו לקבר שלו, הבת שלו חשפה תוך חמש דקות.

סצנה נוספת שהצליחה לעצבן במיוחד את קהל הצופים היתה סצנת הפרידה של ג’ון מטורמונד, כאשר טורמונד מחליט לקחת את אנשיו חזרה אל הצפון האמיתי ואל הבית שלהם וג’ון מבקש ממנו לקחת איתו את גוסט, שמקומו האמיתי הוא עם האנשים החופשיים. הסיבה השסצינה הזאת עיצבנה כל כך הרבה אנשים היא היחס של ג’ון כלפי גוסט. אחרי כל הנאמנות שהוא הפגין כלפיו, ג’ון אפילו לא ניגש לחבק או ללטף את גוסט כשהוא משאיר אותו עם טורמונד וכל אדם עם בעל חיים יודע שככה לא מתנהגים לחבר הכי נאמן שלנו.

בנתיים על הספינה, תולע אפור ומיסנדיי חולקים רגע זוגי נחמד וטיריון מעביר את המידע החדש לואריז. כל הדו שיח בין טיריון לואריז נועד רק כדי לפשט לצופים האיטיים יותר מה המשמעות של גילוי הזהות של ג’ון ואיך זה משפיע על כל המעמד של דאנריז. בסופו של דבר, הם לא מחדשים לנו שום דבר מעבר לכך שואריז מוכן לשנות (שוב) את הנאמנות שלו במקרה הצורך ושהוא רואה את השינוי לרעה שעובר על דאנריז. הוא למעשה מכין את הקרקע למה שאנחנו קוראים לו “מלחמת המלכות המשוגעות”.

מייד אחרי, בתקיפת פתע של יורון גרייג’וי, אנחנו מזדעזעים לצפות בריגאל, הדרקון הפצוע של דאני, חוטף 2 חיצי ענק ונופל מהשמיים אל מותו בקרקעית האוקיינוס מול עיניה החרדות של דאנריז המנסה להתחמק מהחצים הנוספים על גבו של דרוגון.

האפקטיביות של הסצינה הזאת טמונה בפתאומיות שלה, כיוון שהיא מגיעה משומקום ותופסת את הצופים (ואת דאנריז) לגמרי לא מוכנים למתקפה.

מבחינת סיפור וביצוע, זה רק מתבקש שקייבורן ינצל את הזמן של המלחמה בצפון כדי לחזור לשולחן השרטוטים וליצור “עקרב” (מכונה היורה חיצים) טוב יותר וחזק יותר מהאחד שהוא השתמש בו בפעם הקודמת. ולא רק זה, הפעם הוא הציב עקרבים שכאלה על כל הספינות של יורון ועל החומות הסובבים את מעלה המלך.

מבחינת הגיבורים שלנו, זה היה חוסר אחריות לתת לדאנריז והדרקונים שלה להתקרב לאזור מבלי לשלוח גששים קדימה ולבדוק שלא מחכה להם מארב. האם כולם בסדרה הזאת שכחו מה זאת אסטרטגיה מלחמתית? מה קרה לשימוש במודיעין? איפה כל החשיבה קדימה שלכם? הרי זה ברור שהצי של יורון ישב ויחכה שתחזרו ויתקוף אתכם, אתם עד כדי כך שאננים? – כנראה שכן.

בנתיים יורון משתמש בעקרבים כדי לירות חצי ענק גם על הספינות של דאנריז ומשמיד אותן לחלוטין, בצילום מרהיב של ספינות מתפוצצות ואנשים קופצים מהן למים, כאשר מי שהצליח לשרוד שוחה באפיסת כוחות אל החוף רק כדי לגלות שמיסנדיי נעלמה.

בנתיים במעלה המלך, סרסיי, היחידה שניצלה את הזמן שלה בצורה יעילה ולמדה אסטרטגיה, מרוצה מהצלחת המארב על דאנריז ומחליטה לפתוח את שערי הארמון לכל התושבים מהעיר. אבל לפני שנמהר להחמיא לה על האכפתיות שהיא מפגינה כלפי הנתינים שלה, מדובר במהלך אסטרטגי נטו, שנועד להכריח את דאנריז להרוג אלפי אנשים חפים מפשע לפני שהיא מגיעה לסרסיי. צעד מחושב נוסף שהיא עושה היא להגיד ליורון שהיא בהריון ממנו ולחזק את הנאמנות שלו כלפיה. אז אם לא הערכתם את סרסיי מספיק עד עכשיו, לראות את מיסנדיי באזיקים רועדת מפחד כשהיא עוברת בהחלט יעזור לכם להגיע לשם. היא קרה ומרושעת אבל היא מובילה במלחמה הזאת בכמה צעדים.

לעומת זאת, דאנריז מפסידה בזירה האסטרטגית באופן שיטתי. היא איבדה 2 דרקונים לפני שהיא בכלל הגיעה לקרב עם סרסיי, רוב הצבא שלה חוסל, המעט שנשארו מותשים וכרגע התוכנית היחידה שלה היא להרוס את העיר שהיא הגיעה להציל. ואריז מנסה בדיפלומטיות להסביר לה שכל מהלך שהיא תעשה כרגע יהיה מוטעה ויפגע באלפי חפים מפשע ומתחנן בפניה שלא תהפוך להיות כמו אבא שלה. התשובה של דאנריז מראה כמה רחוק היא התדרדרה, כשהיא מכריזה שהיא הגיעה כדי לשחרר את העולם מעריצים ושזה הייעוד שלה לנצח את סרסיי לא משנה באיזה מחיר, מבלי להבין שהיא בעצמה הופכת לעריצה אם היא מוכנה להקריב את הנתינים שלה לטובת הכס.

מיותר לציין שהתגובה שלה רק גורמת לואריז לאבד בה אמון לחלוטין והוא מצידו כבר מתחיל לעבוד על תוכניות גיבוי, בזמן שטיריון בנואשות מנסה לעמוד מאחורי המלכה שהפכה אותו ליד שלה, נראה ששניהם מבינים שהם כנראה הימרו על הסוס הלא נכון.

בוינטרפל בריאן, סאנסה וג’יימי למדים על המארב ולכולם דיי ברור שהשלב הבא יהיה הנקמה של דאנריז ושסרסיי לא תזכה להישאר בחיים אחרי כל מה שהיא עשתה.

בשלב הזה ג’יימי בוחר לקחת כמה צעדים אחורה בהתפתחות שלו כדמות כשהוא מחליט לעזוב באמצע הלילה ולנסות להגיע אל סרסיי כמה שיותר מהר.

שבר לי את הלב לראות את בריאן מתחננת בפני ג’יימי שישאר איתה בוינטרפל. בריאן שמעולם לא היתה דמות רגשנית במיוחד שברה את כל החומות כשהיא נתנה לג’יימי להכנס ללב שלה (ולמיטה שלה) ולראות אותה מתפרקת לרסיסים כשג’יימי מפרט בפניה את רשימת כל הדברים הנוראים שהוא עשה בגלל אהבתו החולנית לסרסיי ממש כאב לי.

ג’יימי עבר כל כך הרבה, הדמות שלו עשתה מהפך שלם וכשהוא בחר בבריאן בתחילת הפרק זה היה מקסים ונכון, לכן לא ברור לי למה הכותבים של הסדרה החליטו להתעלם לחלוטין מכל השינוי הענקי שהם עשו עבורו רק כדי לתת לו בסוף להתדרדר חזרה אל סרסיי.

קטע הסיום בו דאנריז מגיעה לשיחת המו”מ עם סרסיי היה אינטנסיבי במיוחד. יכולנו לראות כמה דאנריז נמצאת במיעוט מספרי עם ואריז, טיריון, קבוצה קטנה של חיילי אנסליד ודרוגון. היא עמדה מול חומות העיר שהיו מצויידות בעכבישים של קייבורן ויכלו בכל רגע נתון לחסל אותה ואת כל מי שאיתה.

לא היה ספק בכלל שהפגישה הזאת תסתיים באסון. סרסיי בעמדת הכוח ללא צל של ספק ולשלוח את טיריון לנסות לשנות את דעתה היה מגוחך.

לא משנה מה טיריון היה אומר או עושה סרסיי לא היתה משנה את דעתה. בשלב בו היא נמצאת היא מרגישה שאין לה מה להפסיד יותר. אם היא לא תהיה המלכה, אין לה סיבה לחיות, גם לא הילד שהיא כביכול בהריון איתו לא יגרום לה להפסיק “להתאבד על הכס”. במקום הנפשי שסרסיי נמצאת בו אין נקודת חזרה, זה הכל או כלום ולא משנה כמה רצו לגרום לנו לחשוב שטיריון לרגע הצליח לגרום לה להסס, זה הכל היה מיותר.

כדי לחתום את האיטנסיביות של המפגש, היה זה ברור שמיסנדיי לא תשאר בחיים וגם הבחירה של “דראקריז” כמילה אחרונה היה מכוון מאוד. מיסנדיי העדינה והמקסימה ידעה שיש רק דרך אחת לנצח את סרסיי וזה לשרוף את כולם.

השניות האחרונות של הפרק שהוקדשו למבטים הזועמים של דאנריז היו רועשים במיוחד. היה אפשר לחתוך את המתח בסכין והיה ברור שמהנקודה הזאת אין לאן לחזור יותר.

סרסיי הכריזה מלחמה כשהיא הרגה את מיסנדיי ודאנריז עם העיניים הירוקות שלה רשפו אש.

כמה אנקדוטות סוררות:

  • אם דאנריז היא אכן המלכה, מדוע נתנו לג’ון לשאת את נאום ההספד בהלוויה ההמונית בוינטרפל?
  • סמכו על בראן להפוך כל סצנה שהוא נמצא בה לאוקוורד ומוזרה.
  • ג’ון: “להקיא זה לא לחגוג”, טרומונד: “כן, זה כן” – אם אתם לא צחקתם אתם לא מבינים הומור.
  • המוניטין של פודריק כנראה הגיע לצפון כי הוא כבר לא צריך להתאמץ כדי להשיג בחורות.
  • חייבת לפרגן לטורמונד שבור הלב על הניסיון שלו לבכות על הכתף של ההאונד, אומנם בחירה כושלת של אוזן קשבת אבל קטע קומי מצויין.
  • ואם כבר טורמונד, נראה שהג’ינג’י הפראי גונב את כל הסצנות החשובות, במיוחד כשהוא הילל את ג’ון והרים לו מול קהל האוהדים. לא סתם דאנריז היתה מודאגת מהסיטואציה.
  • אחד הדברים שהכי מרגיזים אותי אצל ג’ון זה שהוא כל הזמן מתעקש לומר שהוא לא סטארק רק כי הוא לא הבן של נד, אבל הוא שוכח שהוא הבן של ליאנה והיא סטארק לא פחות מנד. הוא אולי לא אח של אריה וסאנסה אלא רק הבנדוד שלהן אבל הוא לא פחות סטארק מהן.
  • סצנה שהיתה ממש מיותרת בעיני היתה בין ברון, ג’יימי וטיריון, שם הם ניהלו משא ומתן על מה לתת לברון כדי שלא יהרוג אותם כפי שסרסיי ציוותה. זה היה חסר טעם וממש בזבוז של זמן פרק.
  • מזל טוב לסאם וגילי, שתי הדמויות השורדות ביותר בסדרה, שאף אחד לא האמין שיגיעו עד לכאן בחיים, שהצליחו בין כל המאורעות למצוא לעצמם “זמן איכות” ולהכניס את גילי להריון.
  • התאוריות החזקות ברשת טוענות שהקלוז אפ על העיניים הירוקות של דאנריז מרמזות שאריה אולי תהרוג אותה ולא את סרסיי כפי שחשבנו ומי שכן יפריד את סרסיי מעולם החיים יהיה דווקא ג’יימי, קוטל המלכים.

לסיכום:

לא ברור לי למה היה דחוף ליוצרי הסדרה לזרז כל כך את העונה האחרונה. הכל מרגיש כאילו מעבירים את העלילה קדימה במהירות. אין מספיק זמן להשקיע. גם עם פרקים ארוכים יותר אני יוצאת בעיקר לא מסופקת (למרות שהפרק הנוכחי היה מוצלח ביותר מבחינה עלילתית).

הייתי שמחה אם היו נותנים עונה שלמה של 10-11 פרקים באורך רגיל ונותנים מספיק זמן לכל האירועים להתנהל בצורה הגיונית.

הפרק הבא יהיה פרק קרב גדול בין שתי המלכות המשוגעות סרסיי ודאנריז ובשלב הזה לא הייתי רוצה שאף אחת מהן תנצח.

קצת מוזר לי שנשארו רק עוד 2 פרקים לסיום הסדרה ולמרות שאתנחם בעתיד בשלושת סדרות הספין-אוף זה לא יהיה אותו הדבר.

אהבתם? שתפו.

עוד בנושא